Friday, October 7, 2011

jawatan kosong!

salam hari jumaat.

sari berita penting. seorang pekerja wanita lingkungan umur-tak-kisah-berape-pun dicari bagi membantu seorang cik puan.

al-kisahnya, cik puan ni tak berape nak sihat. jadinya, beliau memerlukan seorang pembantu untuk buat kerja-kerja rumah. kata beliau lagi, tak payah masak. cuma buat kerja mengemas rumah, basuh baju, sidai baju, dengan mop rumah.

selain daripada itu, kena hantar dan mengambil askar-askar beliau ke sekolah. cik puan ni ada 3 orang askar. ketiga-tiganya adalah puteri bangsawan. yang sulung darjah 3, yang tengah kindergarten. yang bongsu, 1 tahun ++ sket.

oleh kerana kamu kena hantar dan ambil kanak-kanak dari sekolah, kamu haruslah mempunya lesen kenderaan ya? kereta jenis automatik.

masa bekerja adalah dari jam 7 pagi hingga 7 malam, kalau nak masuk pukul 8 pun boleh. tapi balik jam 8 malam jugak lah ya? kot kalau belah malam cik puan nak pergi dating sama itu tuan besar atau cik puan kena pergi hospital buat treatment, kamu kena lah jagakan kanak-kanak tersebut. jangan risau! kamu akan diberi cuti. kalau cik puan sekeluarga pergi bercuti, kamu juga akan cuti. tak perlu datang kerja.

rumah cik puan ni area kelana jaya. gaji? bermula dari RM1000.00. boleh kasik naik lagi tau kalau bagi perkhidmatan yang baik. KALAU kamu berkelakuan baik, sopan santun, tak melawan cakap cik puan, insya-Allah kamu akan dapat EPF jugak. haaaa taknak ke?

cara nak hubungi cik puan ni? emelkan segala pertanyaan atau segala butir-butir permohonan anda ke mimimuhamad@yahoo.com

jangan takut. cik puan ni baik, lembut orangnya. kalau kamu tak pijak kepala dia lah. fahamkan?
Published with Blogger-droid v1.7.4

Wednesday, September 21, 2011

cari persamaan

 petang-petang macam ni boring kan? mengantuk?

meh kita main game.

cari persamaan. cari lah seberapa banyak persamaan yang korang dapat.




persamaan gambar kat atas dengan persamaan kat bawah.




dapat?


tahniah.


hahahaha.

Friday, September 9, 2011

Hari Ini, Hari Terindah.

Jumaat
9 September 2011
11 Syawal 1432 Hijrah


Selamat Hari Raya Aidilfitri! Saja lewat-lewatkan update entry pasal hari raya. Simpan buat pekasam dulu. Tahun ni raya kat perantauan. Batu Pahat. Kira perantauan tak? Hahaha. 

 * 2 hero kesayangan saya dalam warna merah. *

Budak kecik ini adalah sangat susah untuk pakai itu ketayap. Kejap-kejap nanti dia cabut. Lepas tu campak. Nampak tak beliau pakai brooch? Hahaha. Itu adalah kerana butang baju melayu beliau longgar. Kejap-kejap terbukak.

 * kasik can lah ibu dengan ayah nak posing-feeling-feeling-pengantin-baru kan? *

Adam taknak dekat orang. Takde siapa boleh dukung kecuali ibu dengan ayah. Maka, terpaksa biarkan adam meraung nangis sementara ibu dengan ayah posing-feeling-feeling-pengantin-baru. hahaha!


 * nampak tu? nampak tu? kan style pengantin baru tu. cinta maut habis dah ni *

i love you ayah adam.


 * saja bagi korang muntah hijau hakhakhak*


* lagi sekali muntah. nak baldi? *

9 September 2011. Genap 27 tahun.
Isteri kepada Hafiz, Ibu kepada Adam Zikri.
:-)
Selamat Hari Lahir, HANIM OSMAN.

Friday, August 19, 2011

terbaik dari ladang.

kau nampak itu bekas?

kau tau apa ada dalam itu bekas???

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

pengat pisang beb! perrgghh.. dia punya rasa? tip top baiii. super duper sedap dan lazat.
bapak gua hirup tak pandang kiri kanan. laju je menyudu. pulak tu memang petang tu bapak gua ade pegi bazar ramadhan cari pengat pisang. tapi mahal kemain weeehhhh. satu bekas kecik, isi separuh je dah RM2. mau bapak gua tak hangin? bapak gua kabor, gamaknya orang yang jual tu nak pakai kereta BMW cepat ke hape ntah.

nak dijadikan cerita, pucuk dicita, ulam yang mendatang kan.. cik kak ni ada buat pulak pengat pisang 2 hari lepas. gua cuba jugak ngendeng-ngendeng kat beliau. kot mana tau dapat ler semangkuk dua pengat pisang ke kan. sekali dia kabor kata nak antar. syorrrgaaaa.. syooorrgggaaaa.

kisah yang bapak gua carik pengat pisang tu, gua taktau pada mulanya. bila dah cik kak tu antar ke depan rumah baru lah mak gua bocor rahsia ''haaaa.. dapat ler bapak kau makan. tadi sebok carik kat bazar ramadhan'' langkah kanan bapak gua. rezeki beliau gamaknya.

gua punya tak menyabor nak menunggu waktu berbuka. tak sabor pengat pisang tu nak sampai ke anak tekak gua. sekali bila dah rasa.... huiiiihhhhh, gua rasa nak balun sorang taknak share dengan orang lain lagi dah. cukup manis. cukup rasa. pisang pun lembut. okeh. fine. gua tulis ni pun dah kecur liur ape hal weehh?

kak..

terima kasih daun keladi.
lain kali boleh antar lagi.
kikikikikikikikikikikikiki.

Wednesday, August 17, 2011

aku perempuan gajah

mood nak update belog membara-bara pulak hari ni.


sebab apa?


sebab ini. pergi baca kat sana dulu. lepas tu datang sini balik.


aku rasa apa yang dia rasa. aku tau apa yang dia rasa bila orang kata dia gemok.


mungkin kau tengok aku kepala-gila-gila-ketawa-terbahak-bahak, so kau fikir kau boleh cakap apa sahaja tanpa pedulikan perasaan aku. mungkin kau fikir ''aaahh.. dia ni kepala gila-gila, mesti dia tak kisah kalau aku kutuk dia''

itu sebab selamba je kau panggil aku gajah kan? :)


hari pertama aku datang kerja lepas cuti pantang 2 bulan, seorang rakan ofis, PEREMPUAN, SAMA BAYA, BELUM KHAWIN DAN SIZE DIA LEBIH BESAR DARI AKU. oouuhh, ini aku tanya kat orang lain.

berbalik kepada seorang rakan ofis, PEREMPUAN, SAMA BAYA, BELUM KHAWIN DAN SIZE DIA LEBIH BESAR DARI AKU tadi tu, dia tegur aku

''ehh.. tak kurus-kurus pun kau lepas pantang ni''

aku senyum je. sumpah masa tu aku tak rasa apa-apa dan tak fikir apa-apa.


tapi, bila kali kedua, di kantin, depan orang ramai, dia ulang soalan yang sama tujukan kat aku, buat aku berfikir dengan laju.

aku tepuk bahu dia.

''aku badan macam ni, aku dah khawin, aku dah ada anak seorang. kau? dah khawin? dah ada anak? lain kali tengok diri sendiri dulu baru cakap orang boleh tak?'' aku tepuk bahu dia lagi 2,3 kali.


dia tergelak sendiri. ''pakwe aku suka lah badan aku macam ni''

iya? bagus lah. semoga bila lepas kau khawin nanti, dan beranak, badan kau tak 2 kali ganda dari badan kau sekarang. :)


untuk encik lelaki. ya, kau beruntung sebab dapat isteri dan tunang yang kurus dan slim. tahniah. tapi cuba bayangkan pulak, kalau Allah jodohkan kau dengan perempuan yang besar macam gajah ni, agak-agak kau, kau nak panggil tak perempuan lain dengan panggilan gajah? mesti kau tak kisah kan? mesti kau bangga kan? mesti kau akan kata ''ehhh, aku suka lah dengan perempuan yang size gajah-gajah ni'' sambil genggam tangan isteri atau tunang kau kuat-kuat. kan?

sekasar-kasar aku, aku masih perempuan. apa makna perempuan? sekasar-kasar perempuan itu pun, dia masih ada hati. masih ada perasaan. kau boleh gurau apa sahaja dengan aku, tapi kita masing-masing tahu limit dan batas kita. kan? dan bila kau panggil aku gajah sekalipun, aku masih mampu ketawa terbahak-bahak. tapi akal aku cepat berfikir, sampai bila agaknya aku nak biarkan orang permainkan aku?

ya. aku juga pernah kutuk kau. kata kau macam-macam. tapi aku tau limit. bukan berterusan.

ehh.. sebelum aku pergi jauh, aku nak bagitau. aku bukan marah. tapi aku nak kau semua tahu apa aku rasa.


mari sambung.

agak-agak kau lah kan, aku minta ke nak jadi gemok ni? kau rasa tiap-tiap hari aku doa minta dekat Allah supaya jadi gemok ke? kau tanya mana-mana perempuan, ''kau nak gemok tak?'' tak kira perempuan tu kurus atau gemok, aku berani bet apa jawapan diorang. perempuan yang dah memang sedia ada pakai baju size XS pun, kalau timbang berat naik 100gram, dah hentak-hentak kaki kata diri tu gemok. siang malam tension stress sebab ''gemok'' 100gram tadi tu. siap mogok lapar lagi. makan biskut Jacobs belah empat. 1 bahagian sarapan pagi, 1 bahagian makan tengahari, 1 bahagian minum petang, 1 bahagian yang terakhir pulak makan malam. itu pun makan sebelum pukul 8. nampak? faham?



aahhh. terima kasih lah sebab baca leteran aku ni.


p/s : Segajah-gajah aku, aku pemain netball untuk jabatan aku. pemain ya. bukan simpanan. dan jabatan aku juara bertahan. faham ape maksud juara bertahan? juara tanpa kalah berturut-turut. terima kasih.

Monday, July 25, 2011

siapa kawan kita, siapa lawan kita?

dari sehari ke sehari cuba untuk update belog. patutnya cerita ini untuk hari jumaat yang lepas, tapi tak terdaya jari ni nak bercerita. terlalu penat dengan kerenah orang sekeliling. ni pun lepas taip ayat yang pertama je dah lama diam tenung skrin komputer lama-lama.

apa nak cerita?


tarik nafas dalam-dalam. mari kita cuba bercerita panjang.


kehidupan kerja tunggang langgang. huru hara. hati sakit jangan cakap. bagi siapa yang tahu, tahu lah. bagi yang tidak tahu, sesungguhnya aku sudah tak terdaya lagi nak bercerita. air mata kalau ditadah, mungkin sudah penuh sebaldi. berderai-derai turun.

tapi, dalam berderai-derai air mata yang turun, ada yang sudi tumpangkan bahu dan pinjamkan telinga mereka untuk aku. terima kasih. itu memang biasa kita dengar kan? tapi apa yang aku nak ceritakan disini, mereka bukan sebarang kawan. kawan yang kau duduk lepak semeja gelak ketawa terbahak-bahak sampai tepuk-tepuk meja itu ramai. sentiasa ada dan sentiasa cari ''weehh.. jom lepak!'' tapi mereka bukan lah kawan yang ditumpangkan bahu dan dipinjamkan telinga tadi.

aku tak tahu nak kategorikan sebagai apa. rahmat? ya. itu mungkin paling tepat. dikurniakan oleh Allah kepada aku kawan yang jauh di mata, yang jumpanya mereka boleh dikira tidak habis jari tangan sebelah. itu mereka. mereka yang memberi tumpang bahu dan memberi pinjam telinga mereka untuk mendengar air mata aku turun berderai-derai. yang sentiasa ada. yang tidak pernah menyindir. yang sentiasa memberi semangat. yang sentiasa tolong bangkitkan aku dari jatuh terduduk.

mungkin kau ada kawan yang duduk lepak semeja gelak ketawa terbahak-bahak sampai tepuk-tepuk meja yang sudi pinjamkan bahu, pinjamkan telinga. tapi tetap tidak sama dengan kawan jauh di mata tapi sentiasa ada untuk aku. kenapa aku cakap macam ni? mari, aku ceritakan.

aku tahu, dia takkan suka aku hebah-hebahkan disini. jangan risau. aku takkan reveal siapa dia. biar. ini antara aku, dia dan Allah.

kawan A. seorang yang dipanggil kakak. yang kenalnya melalui belog. tetapi kekal sampai sekarang. dengan dia aku hamburkan segala air mata. dia lah bahu aku. kata-kata dia sentiasa bagi aku semangat untuk terus kuat demi Adam. dia tahu dan sedar segala kekurangan dan kecacatan aku. tapi tidak pernah sekalipun dia hina aku. atau jauh sekali dia akan mengata aku. dia sangat jauh dari mata aku. jauh. pernah jumpa dia mungkin 3 atau 4 kali sahaja. tapi dia tahu aku segalanya. rahsia aku, selamat dalam poket dia. mungkin kau akan kata, ''aahh.. mana kau tau?'' aku nilai orang melalui budinya. kawan yang kau duduk lepak semeja ketawa terbahak-bahak tadi itu pun belum tentu lagi simpan rahsia kau. belum tentu lagi dia tidak mengata kau di belakang-belakang. aku ada pengalaman itu *senyum*

aku belum pernah ada atau dapat lagi kawan yang bila kau check akaun bank kau yang sebelum-sebelum ini jumlahnya RM10 sahaja, tapi esoknya kau bangun pagi, jumlah dalam akaun sudah jadi RM500. ya. ulang baca. RM500. sila percaya. kak, maaf. anim tau akak tak suka. tapi orang takkan tahu siapa akak. anim tahu akak bantu bukan untuk dimegah-megah. pada bila mula aku tengok jumlah tersebut, aku rasa ''salah amaun ke?''. ''mesti terlebih kosong. dia nak bagi RM50 je, tapi mesti tertekan lebih 0''. bila ditanya, ''ikhlas akak bantu. itu je yang mampu akak tolong'' apa yang mampu kau buat? menangis. banyak sebab. menangis sebab malu. menangis sebab sungguh aku tak percaya ada lagi insan yang sudi bantu aku. aku anggap aku berhutang nyawa dengan dia. sebab dengan duit yang dia bagi, aku sambung ''nyawa'' adam. aku beli stok susu adam.

kenapa dia tolong aku? sebab dia pernah rasa ape yang aku rasa. pernah rasa susah sakit tidak ada duit dalam nak besarkan anak. dia pernah rasa makanan yang sedikit, dibahagi dua dengan suami. dapat rasa sorang sedikit. malah katanya, dia lagi susah dari apa yang aku rasa sekarang ni. dia dah lalu semua rasa sakit, sedih pedih ni. itu alasan paling atas dia tolong aku. dia pernah rasa turun naik bas membawa anak kecik. dia dah pernah rasa susah.

itu kawan yang sangat jauh di mata aku. tapi, aku tau dia sentiasa ada dengan aku.

kawan B. kawan dari sekolah rendah ke menengah. tapi bukan kawan yang lepak-lepak makan bihun sup dekat kantin sekolah. bukan kawan yang sama-sama ponteng sekolah. ini kawan yang lain kelas. ehh, darjah 1 saja sama kelas. haha!

pun kawan yang boleh dikira jauh dimata walaupun duduk senegeri, yang mana jarak antara rumah kami, alahaaaiii sekangkang kera jaraknya. haha. jumpa balik di facebook. 2 tahun lepas rasanya. dan sejak dari itu, hari-hari kami berbual. berbual dia YM. dari cerita hendak khawin, kemudian mengandung, kemudian bersalin, kemudia kongsi cerita mengenai anak. ehh, lama tak guna medium tu. hmmmm, sekarang makin canggih. macam-macam cara ada untuk berhubung.

kawan yang ini, dia telinga aku. sentiasa ada untuk dengar celoteh aku yang tak berhenti ni. juga dia tak pernah berhenti untuk bagi semangat untuk aku terus bangkit. tidak pernah ada rasa dengki-dengki. tidak pernah rasa nak berlawan-lawan ''ahh.. anak aku dah pandai ini, dah pandai itu, anak kau ape tau?'' tidak pernah sekali keluarkan ayat ''eeeeii.. kecik je anak kau ye? tengok anak aku semangat'' dia, sentiasa share apa sahaja info pasal anak-anak yang dia tau dengan aku. tidak pernah kedekut.

sesungguhnya aku tak terbalas jasa baik mereka berdua. sungguh. terima kasih kerana sudi pinjamkan bahu dan telinga kamu. nah, aku pulangkan balik. hehehe. hanya doa yang baik-baik, semoga Allah murahkan rezeki kamu berdua sahaja yang aku pinta. semoga Allah peliharakan kamu berdua.

satu ketika dahulu ada seorang kawan yang pernah baik, tetapi sekarang tarik muka bila jumpa aku cakap '' rugi kau tak pergi kem tu. dekat sana baru kita kenal SIAPA KAWAN KITA, SIAPA LAWAN KITA''

terima kasih untuk ingatan tu. aku dah kenal SIAPA KAWAN KITA tu. - mereka berdua.

Monday, July 4, 2011

INILAH AKIBATNYA

salam sejahtera hari isnin yang sememangnya malas-malas belaka.

setelah 4 hari amik pakej cuti-cuti-kerja-malas-nak-pergi-kerja-sebenarnya, dapat 3 amanat dari puan pegawai.

ya, puan. saya yang menurut perintah.

Dah sudah siap fakskan pun Puan.


sekarang jugak saya laksanakannya Puan!



ini yang paling tidak boleh blah. aku yang pemain penyimpan ni pun kena jugak. tapi, memang kena lah kan?


kenapa dapat amanat banyak-banyak ni?

sebab khamis dengan hari jumaat aku bantai lepak golek-golek kat rumah. batuk campur selsema campur kadang-kadang demam sikit. dari hari selasa dah sibuk bersin sana sini. tapi ku gagahkan jua kuda berlari tak payah makan ubat. malam-malam tak makan ubat pasal aku fikir nanti takut tak terjaga tengah malam kalau adam bangun nak susu nanti.

siang-siang pulak, kerja. kang kalau aku dah ''bercium'' dengan meja nanti siapa nak bertanggungjawab?

korban cuti. khamis pagi mak tolong hantar adam pergi rumah babysitter. terpaksa. tak sampai hati tengok muka adam terkulat-kulat opah amik masuk kereta. lepas adam pergi, telan ubat, setting aircond, setting comforter, setting bantal. bawak bekal bantal adam. buat cium-cium lepas rindu.

nangis.

sebab rasa diri sendiri jahat. duduk rehat kat rumah, tapi hantar adam ke rumah babysitter. nangis. nangis. lepas tu cakap sorang-sorang. nangis lagi sampai terlelap sendiri.

bila agaknya boleh berhenti kerja?


dah sepuluh juta kali cakap macam ni kan?

Monday, June 27, 2011

padan muka aku.

haaa.. padan muka kau.





pergilah tidur lagi. padan muka.





orang lain pergi makan KFC, ko makan lah nasi goreng cili padi letak telur mata sorang-sorang.





padan muka.

Friday, June 24, 2011

ganjaran

lepas dah cerita perasaan semasa mengandung, sekarang nak cerita perasaan dan keadaan selepas bersalin.

bukan cerita dalam pantang.

tapi cerita selepas-selepas dah ada adam.

masa mengandung. aku tak pernah fikir atau tak terfikir yang adam akan jadi kesayangan family aku. sebab apa? sebab parents aku tak pernah tunjuk yang diorang excited tunggu aku bersalin. never. semua relax je.

bila tiba hari aku nak bersalin, aku pergi senyap-senyap. sebab waktu subuh.

dan apa yang aku fikir selama ni, berubah automatik selepas aku bersalin.

semua rebutkan adam. semua sibukkan adam. dan yang paling terkejutkan aku sekali adalah bapak aku. iya. sangat terkejut. bapak aku yang the only person tak pernah tanya dan ambil tahu pasal aku. maksudnya, dia tak pernah tunjuk perasaan excited dia.

sekarang, adam dia punya. haha. sanggup mop lantai rumah hari-hari sebab taknak adam merangkak dalam rumah dengan keadaan lantai berhabuk. sanggup lap palang-palang pagar rumah (satu-satu) sebab adam nak round naik walker. dan juga lantai kat depan rumah. semua untuk adam.

adam tumpahkan air atau makanan "takpe..takpe.bapak lap''

amazing. cuba aku atau adik-adik yang buat. haaa.. naya! memang kena lap sendiri. jadi, mari kita gunakan adam! haha. apa pun yang tumpah ''adam yang tumpahkan" haha. mak pun dah pandai sound ''pandai ehh guna nama adam''

setiap malam, bapak akan ''pinjam'' adam. bawak masuk bilik, layan adam. bawak segala mainan adam. bola. kereta. buku-buku. mak panggil makan pun kata nanti. pernah sekali, dah amik pinggan pun letak atas meja. tapi pergi kat ruang tamu layan adam. ''bapak nak makan, makan lah dulu.jap lagi anim nak masak bubur adam'' bapak jawab ''takpe.. takpe. pergi masak bubur dia''

ini rutin bapak setiap pagi. siap cepat-cepat, panaskan enjin kereta, terus ambil adam pergi luar tunjuk bird. haha. tunjuk kereta lalu. tunjuk motor lalu.

boleh nampak apa bapak buat? tak berhenti terus-terus cium adam.

ini pemandangan yang paling indah setiap pagi. bapak takkan pernah miss untuk bawak adam tengok kereta lalu lalang. haha!

emak? pun sama. setiap masa nak jengah adam. bangun pagi pisat-pisat jengah adam. tengah-tengah malam, curi-curi bukak pintu jengah adam. dah lambat nak pergi kerja tengah iron baju, pun masih nak jengah agah-agah adam lagi. lepas tu cakap ''caaakk..caakk..semua kerja tak jadi'' dan selalu cakap ''ni budak kenit ni.. sayang dia ni'' oouuhh ya, selepas adegan bapak bawak adam tengok kereta lalu, bapak akan bagi adam dekat emak duduk seat belakang. ibu kat depan kalau nak cakap-cakap dengan adam kena pusingkan badan ke belakang. T_T tapi tak apa! sebab saya tau, semua orang sayang adam.

percaya atau tidak. adik lelaki aku umur 15 tahun yang kaki dia tau sepak bola je, pun pandai tidurkan adam. pada ketika aku lihat sendiri saat-saat manis ni, sumpah mata dah kaca-kaca tahan nangis. tak sangka, adam lahir penuh dan kaya dengan kasih sayang.

adik lelaki no.3, yang hati keras tak pernah tunjuk kasih sayang, tiba-tiba jadi seorang yang sukakan baby. setiap masa tanyakan adam. bangun pagi nak pergi kerja, mata pisat-pisat, jalan huyung hayang, cari adam dulu. walaupun adam tidur dalam playpen, dia akan duduk perhatikan je adam tidur. damn! tulis ni pun rasa nak nangis. paling tidak, dia akan usik-usik pipi adam. tapi bila adam berak, dia orang pertama yang akan lari jauh-jauh. terus taknak dukung adam. haha!

adik no.2 jangan cakap lah.. hingus adam pun dia sedut pakai mulut dia sendiri. sila percaya. taik hidung adam dia yang bersihkan. ''aku nak pergi mydin kejap beli susu dengan pampers adam. ko jagakan sekejap boleh?" adik jawab ''pergilah.. lama pun takpe''

nenek yang tangan gigil-gigil pun sedaya upaya nak dukung, cium-cium, gomol-gomol adam. sayangnya arwah atuk dah tak ada. ;(

tak perlu hadiah yang mahal-mahal untuk adam. cukup dengan kasih sayang yang korang bagi.

terima kasih.

Wednesday, June 22, 2011

pengakuan ikhlas dan jujur.

hari ni rasa macam nak bocorkan rahsia lah.

rahsia apa yang aku rasa masa mula-mula dapat tau aku pregnant.

tarikh kawin aku 7 november. last period 21 oktober. which is kalau dikira-kira, tarikh aku kawin itu lah tarikh subur aku.

3 minggu lepas kawin, aku tak period. okeh. hati debar-debar. nervous. tapi tidak mengharap apa-apa. sengaja lewatkan seminggu. masih tidak period.

incek suami nak pulang. tanya dia ''berani beli pregnancy test?'' incek suami sudah excited? aku? masih tidak rasa apa-apa.

malam. masa mandi. test. 2 line!

dan bermula dari situ lah perasaan bercampur baur. lebih kepada nak menangis. bukan kerana gembira. aku sendiri tak tau kenapa mesti aku menangis. takut mungkin. dalam hati lebih kata 'aku belum ready!'. padahal, sebelum kawin aku sangat-sangat excited untuk pregnant. mungkin dah rasa bestnya hidup berdua dengan suami. belum puas.

bila aku tunjukkan result pregnancy test kat incek suami, dia terus peluk dan cium aku bertalu-talu. aku hanya mampu diam je. diam. senyum. tapi tak manis. menangis. kerana takut. belum puas nak ngendeng2 dengan suami. impian aku nak berjalan merata tempat berdua dengan suami belum tercapai. macam mana ni? macam mana?

kadang-kadang datang rasa happy sangat.. kadang-kadang rasa stress sampai satu tahap rasa nak abort kan saje! sesungguhnya itu yang aku rasa. stress dengan keadaan yang tak boleh bau makanan. stress dengan sakit pinggang. stress dengan pening dan mabuk. dan yang paling stress, ade orang pesan macam-macam. itu tak boleh. ini tak boleh. pergi sana tak boleh. pergi sini tak boleh. stress sebab kebebasan aku nak bergerak tersekat. stress tak boleh makan itu. stress tak boleh makan ini. aku jadi sangat-sangat pemarah.

aku jadi benci dekat incek suami. benci yang teramat sangat. sebab dia lah punca aku jadi macam ni. haha!

aku benci nak tengok muka dia. benci nak bercakap dengan dia kat telefon. benci nak reply sms dia. sesungguhnya aku banyak dosa masa awal-awal pregnant. tapi incek suami kental. dia buat pekak je bila aku marah-marah dia, dia buat taktau je bila aku tinggi suara. lagi aku kata jangan balik rumah, aku benci tengok muka kau. lagi dia balik tunjukkan muka dia depan aku.

aku jadi sangat memberontak. bila makcik incek suami larang aku pergi sesuatu tempat tu, aku mengamuk. aku stress terlampau sangat. semua tak boleh. aku persoalkan kenapa mengandung ni menyusahkan? nak buat semua benda dilarang. aku tersekat. nak pergi jalan jauh, macam-macam benda kena fikir. selamat ke kandungan aku kalau jalan jauh-jauh? bila decide tak pergi, terus moody. terus marah-marah. menangis hampir setiap malam sebab rasa pregnant ni menyusahkan.

dan saat pertama kali aku rasa baby bergerak dalam perut, semua rasa marah, benci, takut hilang! amazing. miracle. itu kuasa Allah. terus rasa tak sabar nak tengok muka baby. terus main teka-teka dengan incek suami baby girl atau baby boy. berebut! haha.

bila adam lahir. seluruh kasih sayang, hati aku semua untuk adam. semua. kalau dulu benci, marah. tapi bila tengok muka adam pertama kali, aku menangis. kali ni menangis gembira! terus simpan dalam hati, aku sanggup tukar nyawa aku demi adam. biar aku yang sakit, demam. bukan adam. aku nak terus tengok dia senyum. ketawa. tiap-tiap hari tunggu jam 5 petang nak balik kerja cepat-cepat. dan kesekian kalinya mulut aku akan cakap ''kalaulah gaji incek suami rm10k, sekarang jugak aku berhenti kerja.'' aku nak tengok adam setiap masa. aku nak tengok dia senyum. aku nak adam ada depan mata aku 24 jam tiap-tiap hari. taknak terlepas walau seminit pun. aku nak jadi orang pertama tengok dia pandai berjalan. aku nak jadi orang pertama dengar dia pandai bercakap. aku jadi kedekut untuk share adam dengan orang lain. haha.

dan sekarang, perasaan ingin mengandung lagi tu ada. tapi, nanti lah. nanti. haha! bagi kukuhkan dulu ekonomi rumahtangga. aku nak limpahkan kasih sayang sebanyak-banyaknya dekat adam. aku jadi ''kedekut'' untuk share sayang aku dengan adik adam nanti. haha. aku taknak tumpuan aku hilang dekat adam bila sibuk dengan baby baru nanti. aku nak tengok adam manja dengan aku. aku nak tengok bagaimana dia lari dapatkan aku untuk mengadu. aku nak beri perhatian dan tumpuan kat adam saja time tu. aku taknak adam rasa tersisih.

senyuman yang sentiasa buat aku rasa cair. marah mana pun, konfem cair.

adam zikri. yang dulunya aku benci. tapi sekarang, jangan berani usik anak aku. langkah mayat aku dulu.


Friday, June 17, 2011

pakej lengkap.

13 jun lepas, hari lahir ayah adam. happy birthday love!

sebelum tiba 13 jun, aku asik cakap ''sorie, takde hadiah tahun ni.''

ayah adam akan balas ''takpe. janji ibu dengan adam ade dengan ayah cukuplah''

tapi, padahal hadiah dah selamat disorokkan dalam almari kat belakang-belakang baju. haha!

okeh. tiba hari 13 jun. isnin. kami cuti. weeeeee..! bangun pagi siap-siap sebab kebetulan sama tarikh dengan adam checkup.

hati dah cuak-cuak excited nak letak hadiah kat seat kereta ni. riben je belum ikan kat paper beg. camne ni? camne ni? camne ni?

sementara ayah adam leka bawak adam tengok bird kat luar, aku bawak lari hadiah kat bilik mak. riben pulak tak jumpa. ayah adam yang kemas. takkan nak tanya dia plak kan? takpe. takpe. kita cari slow-slow.

bila riben dah jumpa. dok tengah ukur panjang mana nak potong, ayah adam masuk bilik
''nak buat ape dengan riben ni?''

''tak..riben ni dah terkeluar-keluar, so nak betulkan'' - padahal gunting kat tangan. lantaklah jawapan logik ke tak logik. kahkahkah!

laju-laju masuk bilik mak balik, ikat riben siap-siap.

''ayah, ibu mandi dulu ehh? ayah tengokkan adam kejap tau''

tak boleh suruh ayah adam mandi dulu, nanti cemane aku nak letak kat seat kereta. sebab aku plan nak letak hadiah time dia mandi. kalau dia mandi dulu, then aku letak hadiah, lepas tu aku pulak mandi, tak best lah.

so, bila aku dah sudah mandi, ayah adam pulak mandi. by the time dia mandi, laju-laju aku pegi letak hadiah. selalunya lepas ayah adam dah siap, dia akan masukkan barang-barang dalam keter then panaskan enjin.

time tu aku kat dalam bilik dah tersenyum-senyum dah ni. buat-buatklah cover layan adam. betul-betulkan tudung.

tau-tau je ayah adam masuk bilik, cium-cium pipi. kekekekeke.


ayat ni kengkonon adam yang tulis lah..



ahad ni fathers day ehh?

ayah adam dah jadi father kan? apekebendalahayatakuni.

selamat hari bapa untuk ayah adam.

terima kasih sebab sayang adam.

terima kasih sebab belikan adam susu dengan pampers.

terima kasih sebab selalu main-main dengan adam.

terima kasih sebab mandikan adam.

terima kasih sebab bagi adam susu tengah-tengah malam.

terima kasih ayah.


2 hero kesayangan hamba.


gambar yang atas dengan yang ni sama ke haaaa? hahaha.




lepas satu gaya, satu gaya lain ini hero kecik tido.. sedap je dia landing celah ketiak ayah dia.



ini ape pesen ni? tetap lena tido.

Thursday, June 16, 2011

Thursday, June 2, 2011

tak rapat ke? rapaaaaaaattt lah.

ehemm.. ehemm.

seperti yang korang semua dah sedia maklum, ayah adam kan dok jauh-jauh kan. T_T
batu pahat tu kira jauuuuuuuuuhhhh lah kan. dari sana biasanya ayah adam gerak balik dalam pukul 5 petang. kang pukul 7 atau lebih sikit baru sampai rumah. ayah adam balik jumaat petang. dan pergi kerja isnin subuh.

so, tambah tolak bahagi darab, adam dapat jumpa ayah dia lebih kurang 3 hari lebih sikit. lebih sikit tu kalau subuh isnin adam dah terjaga lah kan.

ada orang kata, takut adam tak rapat dengan ayah dia sebab dok jauh-jauh, jarang jumpa.

jawapan aku, TIDAK.

kenapa?

sebab bila ayah adam balik, ibu dia ni haaaa dah tak laku lagi dah.

macam mana aku buat?

macam ni. start dari hari jumaat maghrib ayah adam sampai rumah, aku biarkan dulu ayah adam mandi, makan dan buat segala apa yang patut dulu. bila dah setle semua tu, aku pass batton adam kat ayah dia. maksud disini, aku biarkan ayah dia layan adam. biarkan ayah dia main-main dengan adam.

ehh.. masa ayah adam mandi atau makan tu, aku suap adam makan. bagi dia makan kenyang-kenyang.

okeh. dah kenyang makan. dah penat memain. masa untuk tidur.

ayah adam buatkan susu. dah siap susu, check pulak pampers adam. kalau dah berat. tukar. lap-lap sikit muka adam. melekit dah bergasak tadi.

start dari ayah adam bagi susu, sampai lah tukar pampers. lepas tu tidurkan adam. semua ayah adam buat. adam terjaga tengah malam nak susu? pun ayah dia yang bangun, buatkan susu, bagi susu, tidurkan adam balik.

esok pagi. adam bangun. mandikan adam. pun ayah dia mandikan. pakaikan baju je aku. gilir-gilir lah kan? aku takde lah kejam sangat semua benda nak ayah dia yang buatkan.

buat breakfast untuk ayah adam. masak bubur untuk adam. so, bila time ayah dia breakfast, adam buleh dok sama kat meja makan.

begitulah seterusnya sampai ke isnin subuh.

dan. taktik tu aku rasa berkesan adam sangat rapat dengan ayah dia.

pernah sekali aku tengah suap adam makan. adam pegang kertas. time aku nak suap dia makan, time tu jugak lah dia sibuk nak masukkan kertas dalam mulut. aku tarik, dia jerit. aku tarik, dia jerit.

ayah adam sampai. aku suruh ayah dia amik kertas tu. tau ape jadi?

adam tak jerit. adam senyum sengih-sengih dengan ayah dia. dan kalau ayah dia dah dukung adam, aku hulur tangan nak dukung dia, jangan harap dia nak pandang muka aku. kahkahkah. padan muka aku.

ayah dia lah rajin layan bacakan ABC untuk adam. bergasak dalam komforter atas katil. hah! tu lah part yang paling ayah dia suka buat. kang kejap je aku tengok dah senyap. mana pergi dua beranak ni. pintu bilik tutup ni. apa buat? kau bukak je pintu, kau akan nampak ini dua beranak tengah bergumpal dalam komforter.

bila tiba isnin malam je, dah tinggal aku berdua dengan adam. aku layanlah jugak adam. tapi aku rasa, aku lebih perlukan ayah dia untuk layan adam. bila pandang muka adam tu, haaaiiisshhh.. kesian dia. tak sama macam baby-baby lain. balik kerja, terus ayah terkam main guling-guling. adam kena tunggu jumaat maghrib baru dapat jumpa ayah.

thats why.. aku ''lepaskan'' adam kat ayah dia.

adam mesti rindu ayah dia. dan paling konfem jugak, ayah adam sangat-sangat rindu kat adam dari isnin malam sampai khamis malam.

aku selalu sangat cakap dengan adam ''where's ayah adam? where's ayah? ayah work.. ayah work jauh tau. jumaat nanti ayah balik, adam main-main lah dengan ayah. ye sayang? anak ibu ni good kan? ibu tau adam good. adam teman ibu masa ayah takde tau''

damn. sayu.

hari ni khamis ya? esok dah jumaat kan?

:)

Tuesday, May 31, 2011

takmo cakap pelat lah...

orang selalu pesan, jangan cakap pelat-pelat dengan anak.


tapi..! aku suka cakap pelat dengan adam. sebab aku rasa macam comel je budak kecik cakap pelat. errmm, bukan lah semua word aku cakap pelat. ke 1,2 word je aku cakap pelat. word yang paling aku suka sebut pelat - anash lah. (panas) itu aku selalu guna bila adam dah macam resah dok kat umah petang-petang.


"anash lagi lah kat luar tu sayang''


dan. yang paling. paling. paling aku suka cakap kat adam


"yang ye nie.. yang ye nie.. yang ye nie.. ye nie.. ye nie.. ye nie''


sambil-sambil pelok.. cium.. gomol-gomol adam.



*apa yang aku sebut?

teka lah!

Friday, May 27, 2011

apa yang aku dapat?

hari jumaat rehat lama-lama mari kita balik rumah.

balik rumah buat ape? tido? masak? kemas rumah? kemas bilik?

tak..tak..bukan. ehh, kemas bilik tu kadang-kadang. yelah, kekadang tu kan pagi-pagi nak pergi kerja tingalkan bilik dalam keadaan yang lintang pukang. sila imejin sendiri bagaiman lintang pukangnya bilik ku. kata laki nak balik jumaat petang kan, harussssss lah bilik dalam keadaan yang cantek, mangi-mangi, bersih-bersih. nak sambut laki katakan.. kan? kan?

tapi... hari ni aku balik rumah sebab nak layan drama nora elena yang ketinggalan semalam. sambil update entry ni pun aku dok ulang-ulang dengar OST nora elena. sofaz - dan bila esok. perrrgghh.. gila feeling. terus sampai ke hati yang paling hujung. amacam? cukup jiwang?

haaaaaaa.. ni yang nak cerita ni kenapa ketinggalan.

al-kisah.. adam masuk wad lagi semalam. malasnya nak cerita detail.. malasnya.. malasnya. camne ni?

aku ringkas-ringkas je buleh tak? dah malas nak kenang.

rabu petang, balik kerja macam biasa, amik adam kat rumah babysitter. sebelum tu, tengahari tu aku ade call babysitter, tanyakan macam mana keadaan adam. makcik kata dia ok je, tengah tido. then bila amik adam petang tu, aku tengok adam nafas dah lain macam. laju. bunyik-bunyik. aku tengok setiap kali dia tarik nafas, leher dia akan ke dalam sikit. then perot adam pun gelombang-gelombang. paham tak? nafas dia bunyik jangan cakap lah. kuat gila. aku dah cuak dah ni. last adam kena dulu hujung bulan januari. sejak dari hari tu, aku memang jaga dia betul. tapi kena jugak lagi sekali.

dah lah ayah adam jauh.... :-(


balik rumah dulu. buatkan bekal susu adam. pergi klinik. mak aku dah gesa-gesa suruh pergi hospital dah. aku degil. tau konfem dah kena warded punya.

pergi klinik. amik nebulizer. adam melalak tak hengat punya. rimas agaknya. then doctor try bagi ubat. stay 10minit nak tengok ubat tu berkesan atau tak. jawapannya TIDAK. doctor bagi surat refer ke hospital. blleerrgghhhh...

dekat hospital. check adam. buat x-ray. amik darah. semuanya adam melalak.

pukul 845 malam. ayah adam sampai. amazingly, adam ketawa mengekek-ngekek dengan ayah dia. sampai semua nurse datang dan tegur ''amboi..seronoknya dia ketawa. sakit ke tak sakit ni?'' hahaha. dengan ayah, dia tak sakit.

dapat keputusan x-ray, keputusan darah. konfem warded.

dan aku masih berbaju kurung. sampai lah ke pukul 12 tengah malam. pukul 12 malam tu jugak ayah adam baru datang balik kat hospital hantar segala barang aku dengan adam.

adam kena amik nebulizer setiap 3jam.. 3 jam pertama ubat lain, 3 jenis ubat. 3jam berikut sedut nebulizer ubat 2 jenis. selang seli setiap 3 jam. first neb pukul 10 malam. next pkul 1 pagi. next lagi pukul 4 pagi. pukul 4 pagi tu aku lajak sampai pukul 5. letih sesangat sampai tak sedar pape dah. adam takmo tido. panjat sana. panjat sini.

ini neb yang ke berapa ntah tak ingat.. ke 3 ke ke 4 ehh? dalam around pukul 8 pagi. separuh jalan neb dia mamai. terus lelap. letak adam atas katil. aku amik cam tido alas kepala dengan bantal, landing kat katil adam. tau-tau je, ''kak.. bangun. baby dah bangun tu'' haaa.. hamek kau. adam dah siap merangkak. setengah jam je weeehhh adam tido tu.

ni lah budak sakit tu.. time doctor nak check, time tu lah adam tengah sebok panjat bantal nak capai ape benda ntah atas kepala katil dia tu. sampai doctor tanya '' haiyaaaa.. ini sakit ke tak ni?''

pagi tu lagi sekali adam kena amik darah. nak comparekan darah malam hari tu dengan pagi punya. nak tengok ada perubahan atau tak.

dada clear.. ehh, maksudnya takde bunyik-bunyik lagi dah. darah pun ok. okeh, boleh discharge. yeaaaayyyy..! tapi nak dicharge je dah amik masa dalam 3jam. berjeman (berzaman) nak tunggu.

sampai rumah dalam pukul 6 lebih. mandikan adam. bagi ayah adam makan dulu. then turn aku pulak nak mandi.

''ayah.. lepas mandi ni ibu nak tido terus tau''

dan memang aku tido terus sampai ke pukul 5 pagi. 3 beranak tido sama. balas dendam namanya. bangun pukul 5 sebab ayah adam nak pergi kerja, aku nak masak bubur adam untuk bekal rumah makcik. siapkan bekal baju dia. memang tido all out malam tadi. ni pun ada rasa letih ngantok tak cukup tido lagi ni.


masa dalam wad, ada budak kecik india depan katil adam ni sangat aktif.. banyak cakap pun ye jugak. akak sebelah katil adam tu tanya aku '' kau tau kenapa dia masuk wad dik?

'' kenapa kak?''

'' dia minum clorox''

woooaaaahhh.. dah kenapa kau minum clorox? tapi sumpah budak tu aktif semacam. ramah gila. serius banyak mulut. ayah adam kata ''yelah.. senang hati lah perot dah cuci bersih''

katil depan sebelah kanan adam pulak, baby baru umur sebulan lebih agaknya kot. masuk wad sebab muntah-muntah dengan berak-berak. all the time baby tu nangis je. kesian. tak sampai hati tengok.

tadi kat atas bukan kata malas nak cerita detail-detail ke? tapi ni gaya macam dah telebih detail je ni.

Monday, May 23, 2011

sila cuba buat sendiri.

sejak ada adam.. aku sentiasa fikir, apa yang terbaik untuk dia. susu apa.. pampers apa. makan apa. semua lah.. semua.

jadi.. untuk peringkat awal ni, aku buatkan sendiri flash card untuk adam. flash card yang simple-simple je. flash card A B C dengan 1 2 3.

aku buat flash card ni dah lama. rasanya masa adam umur 5 bulan kalau tak salah.

very the easy you know..

aku buat size A5 ehh? yang separuh dari A4 tu. kiranya kalau korang buat guna WORD. korang setting layout paper tu jadi landscape dulu. then pepandai korang lah bagi dua page tu. tapi aku sugestkan korang guna excel lagi mudah. sebab excel kan kita boleh tengok kalau dah terkeluar margin.

bila guna size A5 tu, senang nak simpan. dan yang lebih penting, senang nak bawak kemana-mana!

untuk huruf ABC dengan 123 tu sendiri, korang tukar-tukarlah color. color yang terang-terang. merah, oren, kuning, lite blue. ABC kan banyak huruf. masukkan je banyak-banyak color. bagi baby lagi excited tengok macam-macam color. then ada kartun-kartun lagi.

untuk buat flash card ni.. sila guna incek google image. cari gambar-gambar yang boleh tarik perhatian baby. gambar yang comel, colorful.

tips : kalau nak cari gambar, korang guna keyword - e.g monkey cartoon. yelah, baby kan suka kartun, so bila kita ajar, diorang pun excited lah tengok gambar kartun yang comel dan colorful.


dah siap design semua.. print. dan make sure, print mesti bercolor jugak. jangan hitam putih je. nak lebih tahan lama, laminate. then guna penebuk lubang. aku lebih suka guna ring file macam tu. kan senang kalau kita nak bukak flash card tu. so tak bersepah-sepah.


E for elephant sayang.. alhamdulillah, adam boleh fokus bila aku atau ayah dia ajarkan. adam akan tenung je flash card tu. kadang-kadang jari dia point kat apa yang dia tengok. which is good respon right? kadang-kadang tu dia buat-buat bunyi. aku suka anggap dia tengah ikot sebut apa yang aku tengah ajar. atau maybe dia tengah bertanyakan apa-apa.

contoh : A for apple sayang.. then adam respon "uuhh..uuhh'', so aku akan respon balik, apple is red color. apple kita boleh makan sayang. kan ibu pernah suap adam makan apple.

* sila abaikan keadaan yang kucar kacir kat belakang tu. dengan hanger, sepit baju pun ade. budak kecik ni tolong lipat baju.

kalau untuk 123 pulak.. sambil kita ajar dia sebut nombor-nombor tu, kita ajar dia kira sekali.

5.. 5 batang pensel. 1 2 3 4 5 - kita point pensel-pensel tu. ulang lagi 5 batang pensel.

untuk huruf-huruf jawi je aku tak dapat nak buat sendiri. aku dok google jugak untuk huruf jawi. tapi takde. kalau korang ade keyboard yang huruf jawi lagi bagus. boleh buat sendiri jugak. untuk yang huruf jawi tu, ayah adam dah belikan macam yang poster tu. itu pun aku ada rasa macam nak potong-potongkan jadi flash card. hehehe. senang nak bawak sana sini. nak bagi dia leka dalam car seat ke.

oouuhh ya. dah lepas korang laminate tu, gunting sket ujung-ujung plastik tu. jadikan bentuk lekuk. tajam kan. bahaya untuk baby.

aku masih simpan lagi soft copy ABC dengan 123 tu. kalau korang nak, bagi lah emel. aku boleh sharekan.

kalau nak buat sendiri, lagi dialu-alukan. konfem kita akan rasa best je dapat buat sendiri untuk anak kita belajar.

selamat mencuba!

Friday, May 20, 2011

APA MASALAH KAU KALAU AKU LEPAK MAKAN DENGAN DIA?

jumaat yang panas. membara-bara!

kat ofis, aku baik dengan sorang staff laki ni, leman. baik yang bermaksud, boleh bergurau, boleh berbual. apa-apa topik. oouuh, ya. sebelum tu aku perkenalkan dulu serba sedikit pasal leman ni.

dah berkhawin. BELUM ADA ANAK. kenapa aku huruf besarkan perkataan tu? baca sampai habis dulu.

aku kenal isteri leman. isteri leman kenal aku. kenal disini bermaksud, aku pernah jumpa isteri dia. syakirah namanya. jumpa, berbual. berbual, berbual. leman buat open house aku datang. aku bersalin, leman dengan isteri datang tengok aku. aku buat kenduri, leman dengan isteri datang umah aku. incek suami aku kenal leman. leman kenal incek suami aku. berbual. memang kalau jumpa kat mana-mana, aku tingalkan je incek suami dengan leman. dan aku berbual dengan isteri leman.

time berbual dengan leman, bila rasa aku nak maki leman, aku maki. bodoh, bangang, celaka memang leman selalu kena dengan aku. kalau aku rasa nak sepak leman, aku sepak je. semalam aku campak selipar aku kat leman.

okeh. dah nampak situasi aku dengan leman?

dekat ofis, kadang-kadang aku makan dengan leman. kalau makan kat bawah (kantin), selalunya beramai-ramai. ada abang mamat, ada abang imran, ada fizam. dan incek suami aku kenal semua nama-nama yang aku sebut. get it?

pagi tadi, aku ajak leman makan roti canai kat RnR depan ofis aku ni. abang imran taknak ikot. fine. aku pergi berdua dengan leman. mungkin korang akan kata aku salah. aku yang gatal.

bila dah balik lepas makan, aku dapat satu sumber

"ada orang kata, patut lah leman tak dapat anak sampai sekarang"

"huh???? kenapa pulak?"

"sebab diorang kata, main (bersama) dengan isteri dia, tapi terbayang muka orang lain"


kau siapa nak tentukan orang tu tak dapat anak pasal apa???? sumpah aku menaip ni sambil tangan menggigil. aku baru je lepas borak dengan leman pasal rezeki, pasal anak, pasal duit tak cukup. aku tau situasi yang isteri dia tak kerja. leman sorang je yang ada sumber pendapatan. dan aku nasihatkan kat leman, suruh dia fikir positif, mungkin sebab ni lah Tuhan belum nak bagi rezeki anak kat kau. aku suruh leman bayangkan macam mana kalau kau ada anak nanti? leman jawab. mau aku tak duduk rumah. cari je mana-mana kerja yang boleh buat. kfc ke. pizza ke. mana-mana je lah. sekarang ni pun leman amik upah potong rumput rumah orang untuk tambah pendapatan. dia tengah fikir macam mana nak cari duit lebih. dia nak belikan isteri dia mesin jahit.

dan kau! sesedap mulut je kata dia tak dapat anak lagi sebab masa dia bersama dengan isteri dia terbayang muka perempuan lain. kau nak kata aku kan? kau nak kutuk aku sebab selalu lepak makan dengan leman kan?

kau taknak mengata aku tumpang kereta abang mamat masa game badminton hari tu ke?

tiap kali aku lepak dengan leman atau dengan yang lain, bapak aku sure nampak. sure. dan memang konfem akan nampak. sebab bapak aku ada duduk makan sekali kat kantin tu. kadang depan meja kitorang. kadang belakang meja kitorang. yang memang dah sah-sah bapak aku akan nampak jelas dan terang aku lepak dengan diorang. dan selalunya diorang akan borak sekali dengan bapak aku. and for your info ladies, bapak aku tak pernah cakap apa-apa.

bapak aku garang. bukan. maksud aku, kalau benda-benda yang dia rasa memang tak betul, dia akan sound je. sound direct. kalau dia tak suka, dia akan cakap. even sampai aku dah kawin ni sekalipun, kalau dia rasa tak suka dengan baju yang aku pakai, dia akan sound. aku baik lambat lepak rumah member, dia akan sound.

so apa masalah kau kalau aku lepak makan dengan leman ke, abang mamat ke, fizam ke.. abang imran ke. kenapa? apa masalah kau?

ada sekali hari tu, budak kantin kat bawah tu tanya aku, "akak dengan abang leman tu skandal ke?" aku terkedu kejap. tapi lepas tu aku gelak besar-besar. aku belum bodoh dan bangang lagi sampai nak skandal-skandal. aku masih ada akal lagi. masih waras. aku tau batas aku, walaupun aku pergi makan dengan dia. aku cerita kat suami aku apa yang orang cakap. dia gelak. dan biarkan je apa orang nak cakap.

dulu. orang kata suami aku. percaya ke suami dok jauh-jauh kat sana? ye ke dia tido rumah nenek dia? ke dia tido rumah janda mana ntah.

ini dugaan suami isteri yang berjauhan kan?

fine. maybe aku salah sebab aku sebagai isteri orang, keluar makan dengan suami orang. sampai menimbulkan fitnah.

tapi yang aku hangin dan panas sekarang ni,

KENAPA KAU MESTI CAKAP LEMAN SAMPAI SEKARANG TAK DAPAT ANAK SEBAB MASA BERSAMA DENGAN ISTERI DIA TERBAYANGKAN MUKA PEREMPUAN LAIN?


sumpah aku taktau nak sambung taip apa.

ouuhh.. ya. aku takde no fon leman.


*UPDATE!

- did i mention, orang yang mengata aku ni ade kaitan sedara mara? ala-ala bau2 bacang. nak mengaku sedara ke tak ni?

macam mana gua handle adam..

berapa bulan lagi sampai bulan ramadhan? 2 bulan lebih-lebih sikit kan?

gua ada hutang 21 hari lagi. ada volunteer kat sini?

actually sebulan penuh. dah nama pun bersalin ngam2 start ramadhan. dah setlekan seminggu hari tu. ni balance 21 hari lah ni. jenuh nak ngabihkannya.

itu pun incek suami yang dok tanya bila nak ganti puasa. terus terjaga dari lamunan kaaauuu. terus pasang niat ''ahhh... khamis ni lah start ganti balik''. jadi, berpuasa lah gua pada hari khamis. tapi macam yakin tak yakin je lah kan. atau lebih tepat lagi, tak percayakan diri sendiri. harharhar.

perasaan berkobar-kobar jangan cakap lah.. semangat ni. siap pesan kat incek suami, khamis subuh nak pegi kejer tu kejut, nak sahur ni. incek suami kejut. gua sahur oat. semata-mata. gila kentang lah kan baru start nak puasa balik sahur oat je. ntah kang pukul 9 pagi dah masuk waktu berbuka ke silap kang.

tapi, gua tau gua tabah. cekal. dan gagah. gua mampu bertahan sampai lah ke azan maghrib. sila bangga dengan gua. kena bangga, sebab masa kat ofis tadi, relax je bos gua hulur kek lapis ke gua. goyang tak goyang lah kan. dah siap-siap bukak tupperware depan gua. bau harum semerbak weeeeehhh. tapi, lagi sekali gua kata. gua tabah. cekal. dan gagah. mampu menepis segala godaaaaaaaaaaan.

ni dah nak time berbuka puasa, takde orang kat ruma
h pulak. camne aku nak makan ni kang? camne adam? camne handle makan sambil handle adam? camne weeehh? adam tido ni haaa. tapi dia tido konfem tak lama. jap2 lagi ni konfem jaga dah. camne ni kang?

panaskan bubur adam laju-laju. siapkan pinggan gua nak makan. cun-cun bubur adam siap panaskan, dia bangun. gua dah kata. jap lagi azan dah ni. gua angkut adam. gua kasik dia duduk dalam ini tempat.

gua kasik dia umpan buku ke.. mainan2 ke.

dok diam kat situ sampai ibu habis makan ye sayang?


dan beliau memang dok diam kat situ sampai gua habis makan. bagus. tapi gua makan secara laju jugak lah. gua takut dia jerit je. lepas habis makan, gua sambung suap adam bubur plak.

pphhheeeeewww....!

Wednesday, May 11, 2011

kerja.. kerja.. kerja!

kejap je dah hari rabu kan? bila tiba hari ahad malam tu, punye lah bercinta nak pegi kerja hari isnin. masa berlari sungguh pantas sekali.

semalam aku baca belog budak ni.. macha. pasal kerja. antara ayat dia..


" Aku rindukan masa bersenang lenang. Masa aku boleh setelkan masalah aku satu demi satu. Aku yang sekarang hammpir kepada tak mampu. Setiap masa kerja kerja kerja. Menjadikan aku sangat jeles dengan orang yang kerja gomen. Maaf cakap. Orang gomen pastinya akan marah dengan statement aku ni. "


untuk lebih terang, maksud macha orang gomen kerja relax. masuk pukul 8. balik pukul 5. hari-hari. relax yang macam mana dimaksudkan sebenarnya? relax sebab takde kerja atau relax buat kerja sambil duduk? aku jelaskan. kami pekerja gomen, buat kerja relax sambil duduk. bukan relax takde kerja. beza kan?

kami bukan tak ada kerja. ada. fail menimbun atas meja. sentiasa ada surat-surat atau fail-fail masuk yang perlu disegerakan. nak-nak lagi kau bekerja melibatkan menteri. semuanya perlu segera. kena gegas-gegas.

kerja mana pun, tetap penat. tetap akan rasa tak cukup masa.

rutin harian aku lepas pukul 5, amik adam kat umah babysitter. sampai rumah bawak dia pusing-pusing dulu, tengok bird, bagi dia rasa pegang daun. bercerita dengan dia. walaupun dia tenung muka sambil kerut-kerut dahi. haha. time-time camni lah rasa syahdu. nak incek suami ada sama-sama. tapi dia jauh.

selalunya petang-petang camtu, konfem aku tingal berdua je dengan adam. adik-adik toksah cakap, kemana ntah merayap. mak? pegi arobik. nak-nak lagi sekarang mak pegi london weight management, tu pasal rajin pegi arobik. pastu eksen-eksen kat aku kata peha dia dah kecik. T_T. aku? menggelebeh je lah sana sini. sadis.

bapak? kot jadi supir mak nak pegi mana-mana. haha.

dah nak maghrib, masuk rumah. aku suap adam makan. tapi selalunya lebih kepada adegan kejar mengejar. ggggrrrr.. lasak kemain. kena bersilat, berkuntau bagai nak bagi makan. kena pulak dia dapat cekup bubur dengan tangan. sedap je dia genggam-genggam.

letak adam dalam walker, aku bersilat kat dapur pulak. on mesin basuh. tit tit tit tit tit setting mesin basuh. keluarkan segala bahan-bahan nak masak bubur adam bekal untuk esok pulak. masak masak masak masak. sambil mulut berkicau riang jerit-jerit panggil adam. abes semua benda dia nak capai. jalan dalam walker pun dah buat macam naik kereta langgar kat funfair. semua dia redah.

bubur masak. baju dah siap basuh.

berpeluh-peluh jangan cakap lah.

tengok lah kalau time macam ni, semua orang dah ada kat rumah. adam ada orang layan. sidai baju laju-laju. lepas tu mandi.

then baru angkut adam masuk bilik.. layan dia bercakap. itu sajaha masa yang aku ada untuk dia. pukul 10 bagi adam susu, tidokan dia. hari-hari macam tu.

bila tengok muka adam time susu, time dia dah lelap, aku akan rasa sangat-sangat bersalah sebab tak cukup masa untuk layan dia. 7.30 sampai 5.30 kat rumah babysitter. dah cukup banyak masa aku terbuang. aku berani bet, ramai ibu-ibu yang KALAU boleh, nak berhenti kerja, nak jaga sendiri anak diorang. KALAU lah gaji incek suami RM10K, hari ni jugak aku berhenti kerja. semuanya KALAU. tapi aku, atau mungkin korang jugak, terpaksa terima hakikat yang kena kerja untuk tolong incek suami tampung perbelanjaan.

betapa jelesnya aku dekat ibu-ibu yang dapat tengok anak diorang 24/7.

tapi, aku boleh terima hakikat. bahagian masing-masing kan? :-)

Monday, May 9, 2011

istimewa hari ibu.

hari ini kita nak bercerita mengenai apa? hari ibu? sana sini belog, facebook, twitter penuh dengan ucapan selamat hari ibu. sampailah salah sorang kawan aku post sumthing kat wall facebook aku. ucap selamat hari ibu. dan baru aku tersedar, AKU JUGA SEORANG IBU. haha.

aku selalu merasakan yang aku masih budak-budak. masih tidak layak lagi menerima ucapan yang sebegitu mulia.

untuk Puan Rosnah.. ini yang baru aku sms.

"mak.. anim takde banyak duit nak belikan hadiah yang mahal-mahal, bawak mak pegi makan tempat yang sedap-sedap untuk birthday dan celebrate mothers day. tapi anim nak mak tau, anim sayangkan mak. seluruh hati anim sayangkan mak. mak segalanya. anim hanya mampu doakan mak sentiasa sehat, rezeki mak melimpah ruah. anim sayang mak. anim sayang mak. anim sayang mak"

sambil taip sms, sambil air mata mencurah-curah. haha.

untuk diri aku sendiri, juga tiada apa yang istimewa. ehh, ada! incek suami dengan baik hatinya menawarkan diri untuk memotongkan kuku kaki aku. haha. ingatkan masa time pregnant je dulu dapat manja-manja macam tu. rupanya sekarang pun dapat lagi. actually aku rasa incek suami menggelabah kot. sebabnya aku ada tanya dia '' tak wish selamat hari ibu untuk ibu pun?"
haha. terus dia jawab '' ehh.. taklah. ayah sayang ibu. hari-hari pun hari ibu.'' sungguh jawapan menggelabah kan? haha. suka usik dia camtu. suka buat dia rasa serba salah. lagi satu sebab sebelum kejadian potong kuku tu aku tengah masak bubur adam. incek suami konon nak tolong. incek suami tolong kopekkan ikan bilis. tengah buat tu, adam terjaga, merengek. incek suami yang pergi terjah dulu. dan terus melekat dalam bilik sampai bubur sudah masak.

haha. anda seorang suami yang baik. love u.

bercerita tentang incek suami. sabtu malam hari tu, kami bersengkang mata hingga ke jam 4.30 pagi. sanggup tahan mata semata-mata nak layankan aku main game. aku mula, level 1 sampai 3 lets say, incek suami yang akan tolong sambungkan. sebab aku cuak order dah terlampau banyak. haha. ehh, kami main game ranch rush. sila google. haha.

subuh-subuh tadi, incek suami dah gerak balik ke batu pahat. berjauhan lagi. hingga hari jumaat.

Thursday, May 5, 2011

esok-esok saja laaahh..

dah seminggu tak merapu ni..





idea.. idea.. ke mari lah dikau.







aaahhhh... esok je lah update ekk?

Friday, April 29, 2011

hero kesayangan.

salam hari jumaat!

memandangkan hari jumaat ni memang semua orang nanti-nantikan.. terrrrr-masuk lah aku. mood pun konfem ade ceria-ceria, bunga-bunga sket kan?

aku kasik korang semua hadap juling-juling mata tengok gambar-gambar adam.


aku memang bukan macam ibu-ibu yang lain.. yang dok update segala hari-hari pasal anak. aku memang tak reti yang oiiii. kira aku buh gambar adam ni haaaa kira aci lah ekkk?



helllloooooowwwww guuurlllss... wanna follow me?

teeeeeeeeheeeeeee... saya takde gigi!

ibu...! cepat lah siap pegi kerja tu.

kkrrroooohhh... saya penat. landing gaya gini pun syiok.


auuummmmccchhhaaakk..! selamat pagi malaysia!



haaaiiisshhh.... tak senonoh sungguh tido kangkang camni. malu kalau makwe tengok tawww.



ehhheemmm.. ade cikaro nak ikot tak? nanti saya pinjam keter ayah.


naahh.. bunga untuk awak. aaauuww.. sweet!


* ape ke hal aku buat caption semua bantai bunyik macam mat romeo je ni???

okeh.. dah. saya lapar. saya takde gigi. jadi saya makan biskut rusk perasa oren je ni haaaa.



setiap hari isnin sampai jumaat.. aku tunggu detik jam tepat pukul 5 petang. tak sabar nak balik jumpa hero kecik ni. cium-cium dia. gomol-gomol dia. lambung-lambung dia. dengar adam ketawa. indah. berbual dengan adam. bertanyakan apa yang dia buat kat rumah BS.

adam zikri segalanya.

segalanya.

Thursday, April 28, 2011

si luncai...

kau lagi.. ye kau.

dengan aku, kau kutuk orang-orang yang lain.. dengan orang-orang yang lain tu pulak, kau kutuk aku.. dan kesian sangat dekat orang lain yang kau kutuk tu. sebab orang tu masih berbaik dengan kau. dan kau berpura-pura baik dengan orang lain. lepas tu nanti kau cari orang lain untuk kutuk orang yang baik dengan kau tadi tu. kesian orang tu kan?


kau?


kira dah bagus sangat lah kan kutuk orang sana sini..


kau tau tak orang jenis kau ni dipanggil sebagai ape?


orang macam kau ni dipanggil sebagai LOSER. L.O.S.E.R. yessss.. loser!

dan kau langsung tak sedar yang bila kau kutuk aku kat orang lain.. orang lain tu belum tentu suka kau. kesian kau ni. kesian sangat.

aku pernah terfikir nak privatekan saja blog aku ni.. sebab aku nyampah orang-orang jenis kau ni baca blog aku. tapi, lama-lama aku fikir. tak perlu. sebab aku tau kau sentiasa baca blog aku. paling koman pun, ada orang lain baca, pastu tolong sampaikan kat kau ape yang aku tulis. kan?
benci-benci kau kat aku, masih sebok lagi nak amik tau pasal aku kan? feeling artis ai taawww..

takpe.. akan kubiarkan saja blog ini terbuka. aku share je life aku dengan kau okehhh? suka lah tuuu.. kan?

orang-orang yang macam kau ni lah sentiasa bagi aku idea nak update blog selalu.. terima kasih ye sayang. see.. see.. aku masih sayang kau, walaupun sentiasa kena kutuk dengan kau.

biarkan lah si luncai terjun dengan labu-labunya... kan?

Monday, April 25, 2011

mari kita lihat.. siapa yang kenaaaaaaaaaa!

dah lama tak kena lastik. kali ni kena. terima kaseh daun keladi puan yantie. lain kali jangan bagi lagi. hakhakhak.





5 tarikh penting
a) 2 ogos 2011
- sebab tarikh ni lah aku dengan sedaya upaya meneran sepenuh hati nak bagi adam lihat dunia. tepat jam 12.01am. orang lain sedap tido, aku tengah meneran. memang takkan lupa tarikh ni. cerita penuh aku teran adam ni aku peram sampai adam genap 1 tahun okeh? tunggu. kahkahkah.

b) 13 jun
- hikhikhikhik.. hari lahir abang sayang-sayang bucuk-bucuk cinta hati pengarang jantung intan payung aku. kadang-kadang macam nak buat-buat lupa pun ada jugak. *sambil kira duit syiling seposen dua posen* tapi! dia kena ingat hari lahir aku. kahkahkahkahkahkah lagi.

c) 7 nov 2009
- heh.. dah tentu tarikh keramat bersatunya aku dengan incek abang sayang-sayang bucuk-bucuk cinta hati pengarang jantung intan payung aku tu. tahun ni masuk 2 tahun jadi isteri kepada beliau. masih berjauhan.

d) 9 september
- ahhhaaaa...! hari lahir sendiri ni. kena ingat tarikh ni sebab share birthdate dengan bapak aku. dah banyak kali mention ni. mak aku terer bagi hadiah beranakkan aku untuk hadiah birthday bapak aku.

e) 1 mei
- birthday mak aku. 1 malaysia sambut kan? siap cuti semalaysia lagik.


5 perkara yang dibuat semalam

a) golek-golek kat rumah
- fuuhhh.. kira aku balun habis2 hari ahad ni kat rumah je.

b) golek-golek kat rumah
- fuuhhh.. kira aku balun habis2 hari ahad ni kat rumah je.

c) golek lagi..

d) golek.. dan golek.

e) golek dan terus golek dan golek-golek lagi. hahahaha!


5 perkara yang buat saya gembira

a) hari jumaat sampai ahad
- sebab laki aku ada. 3 hari tu je lah dapat tengok muka dia. buli dia sidai baju, buang sampah, lipat baju. ehhh?

b) Adam Zikri
- penyenang hati. penawar duka lara. tengok dia senyum sengih-sengih takde gigi dah cukup senang hati. hilang terbang segala penat jerih kerja demi sesuap nasi. nak-nak lagi time nak amik dia balik dari rumah babysitter. dia akan tersenyum lebar sambil tepis-tepis tangan makcik nak pergi kat aku. what a wonderful moment yaaww!

c) bangun pukul 10 hari sabtu dan ahad.
- woaaahhh.. bukan senang nak dapat bangun lambat gaya gini. biar pun adam korek mata aku. biar pun dia ramas-ramas mulut aku. biarkaaaaann. semua tu aku boleh handle sambil mata lelap.

d) cuti pada waktu hari bekerja
-p perrgghhh.. ni lah yang paling nikmat sekali. bangun lambat dah konfem lah kan. pastu dapat sakitkan hati kawan-kawan lain yang tengah bertungkus lumus kerja demi sesuap nasi. hakhakhak.

e) beli tudung baru!
- walaupun harga tudung tu berharga rm10.. aku tetaaaappp akan rasa gembira. lepas tu tak sabar-sabar nak melaram. start selongkar lemari carik baju nak mecing-mecingkan dengan tudung rm10 tadi tu. weeeeeeeeeee...!

5 sebab jawab soalan

a) tengah ade semangat
- ni pun nasib-nasib. hahaha. sebab aku sempat login blogspot sebelum pukul 8. lepas pukul 8 dah jangan harap lah nak dapat buat entry.

b) tengah takde kerja
- semedang je aku takde kerja kan? nak buat camne. dah nama rezeki aku pindah unit baru yang tak banyak kerja. hahaha. dah 3 orang tanya aku best tak dok unit ni. aku cakap best, aman idup aku dan diorang mintak tukar tempat dengan diorang. tak dapaaattt jeeppp..! hahahaha.

c) idea nak merapu mencurah-curah
- bukan lah merapu mana pun. hahaha. ikhlas tu.. ikhlas.

d) saje nak bagi korang buang masa baca entry aku
- sambil2 tu suka dan semangat nak baca komen-komen merapu korang. buat aku gelak sorang-sorang. ilang bosan.

e) dah takde sebab lain dah. haha.


5 kawan untuk di tag

siapa nak buat angkat ketiak!

a) wanna?

b) zie?

c) kak mimiiiiiii..?

d) myra tunang paiseh mungkin?

e) kak wooossss. jangan buat-buat tak pandang pulak ye. hehehe.



sekian.

melaka maju 2010.

Wednesday, April 20, 2011

mimpi ngeri..!!

habis kisah budak perempuan tertinggal duit.. hari ni dia bawak duit.

kali ni budak perempuan tu mimpi pulak. ngeri jugak lah. kesian budak perempuan tu.

letih sangat agaknya berbulu tangkis petang sebelum tu, budak perempuan terus tertido dengan lena. kkkrrrooohhh... kkkrrrooohhh..zzZZzzZzZZZz.. krrrooohh.. krrooohh.


sampai lah di suatu masa, emak budak perempuan tu kejut-kejut bangun tido sebab dah sampai masa nak pergi kejer.. comel kan budak perempuan tu mak masih kejut bangun. ''jap..jap..errmm, 5 minit'' kata budak perempuan tu. tak puas tido tu. penat sangat. kena pulak sedap-sedap peluk bantal. selubung comforter. haruslah masssyyuuukkk kan?

bila dah mintak sambung tido 5 minit tu.. boleh pulak budak perempuan tu termimpi. dia mimpi konon2 macam dia dah bangun tido. capai towel. jalan dengan malas. kalau boleh nak seret-seret badan sampai ke bilik air. lepas tu kan.. bila budak perempuan dah sampai kat bilik air kan. ehh, ni masih dalam mimpi lagi tau. budak perempuan tu pun duduk lah kat toilet duduk. budak perempuan tu tak boleh guna jamban cangkung. nanti kaki dia lenguh. kesian budak perempuan tu kan? nanti kaki budak perempuan tu kena semut-semut. tau camne kaki kena semut-semut? tau? bagus.

bila budak perempuan tengah lakukan proses penyahtijaan.. tiba-tiba budak perempuan tu ternampak ade seekor ayam golek dalam bilik air. kejadah apa ntah ade ayam golek dalam bilik air. ayam golek tu tiba-tiba bergerak. dan terus melompat ke arah budak perempuan yang tengah dok kat jamban duduk tu!!!! ayam tu terus terbang macam nak terkam budak perempuan tu!!!
haaa.. haa...!! camni lah rupa ayam golek yang serang budak perempuan tu dalam bilik air. ngeri kan?


'' aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..!!!'' budak perempuan tu jerit.

tiba-tiba budak perempuan tu rasa ada tangan yang cuit-cuit tangan budak perempuan tu. siap ada suara yang bercakap tanya kat budak perempuan tu..

''banguuuuuunnnn.. dah lambat ni. tak pergi kerja ke?''

terus budak perempuan tu bukak mata, bangun capai towel. jalan dengan malas. kalau boleh nak seret-seret badan sampai ke bilik air.